|
Arboga Robotmuseum Robothistoriska Föreningen i Arboga |
|
|||
Mer
att läsa om V1 Ur TIFF nr 1 2016 V1 och V2 som störtade i Sverige (Extern länk) |
V1 Flygande bomb Från 1942 och framåt hade Hitler
upprepade gånger sagt att kriget skulle avgöras av Tysklands hemliga vapen,
mot vilka det inte skulle finnas något försvar. Ett av dessa vapen var den
flygande bomben ”V1”. V1 står för Vergeltungswaffe
1 (Vedergällningsvapen 1).
Detta exemplar av V1 finns på Robotmuséet i Arboga Sveriges enda exemplar av V1 finns i vårt
museum. Den ”flygande bomben” tillverkades 1941 av flygplanstillverkaren Gerhard Fieseler Werke med beteckningen Fi 103. Bomben utprovades vid
raketforskningsanläggningen i Peenemünde på ön Usedom, och fick då benämningen ”V1”. Vid utprovningen vid Peenemünde
1943 råkade några bomber utan sprängmedel hamna i södra Sverige. Vrakdelarna
studerades noggrant av våra experter, och viss teknik användes sedan i några
av våra pågående projekt. V1-bomben avfyrades från startramper i
Frankrike och Nederländerna mot städer i England och då främst i ett stort
antal mot London. Motorn var en ganska enkel pulsjetmotor
med en verknings grad på 2-3 %, monterad ovanför bombkroppen. Principen för
pulsmotorn var från början ett franskt patent från 1906 och gällde den så
kallade pulsjetmotorn. Motorn utvecklades av Argus Motoren
Werke i Berlin under 1930-talet. Den testades först
i konventionella flygplan, men överfördes från 1942 till V1-programmet. V1-bombens pulsmotor matades med
lågoktanig bensin och luft. Innanför luftintaget satt ett galler med hela 126
backventiler. När luftbränsleblandningen antändes stängde explosionen
ventilerna, så att förbränningsgaserna tvingades bakåt och gav drivkraft. När
trycket sjönk efter explosionen öppnade ventilerna och släppte in ny luft.
Förbränningscykeln (pulsen) upprepades ungefär 45 gånger per sekund. Motorn
genererade vid drift ett mycket karakteristiskt pulserande ljud. Bomben sköts iväg från en
avskjutningsramp. Längs undersidan av den 48 meter långa rampen fanns en tub
med ett öppet spår på ovansidan. I tuben fanns en kolv med en tapp som stack
upp genom spåret. På denna tapp häktades bomben upp. När bomben var placerad på rampen
startades pulsjetmotorn. En blandning av väteperoxid och kaliumpermanganat
genererade högtrycksånga som får kolven, med vidhängande bomb, att skjutas
iväg med en hastighet av 350 km/h. Vid rampens mynning skildes kolven från
bomben. Styrsystemet var tämligen enkelt. En
magnetkompass såg till att bomben höll konstant kurs mot målet och en
barometer kontrollerade höjden. Ett gyro stabiliserade bomben i rolled och tippled. Hastigheten
reglerades med hjälp av en tryckmätare och ett pitotrör,
vilket gav bomben konstant hastighet. För att mäta flygsträckan var bomben
försedd med en liten propeller i nosen. När propellern på grund av
luftströmmen roterade, åstadkom den elektriska pulser till ett räkneverk som
stegade fram för varje puls. Räkneverkets siffror ställdes in manuellt på det
tal som motsvarade flygsträckan till målet. När räkneverket stegats bakåt av pulserna
från propellern ner till 0, kopplades en spänning till elsprängpatroner.
Dessa utlöste fjädrar som påverkade höjdrodret och som fick bomben att dyka
mot målet. Vid dykning ströps bränsletillförseln till motorn. Text: Yngve Löthman Sidan uppdaterad: 2019-11-23 19:36 |
|
|||