|
Arboga Robotmuseum Robothistoriska Föreningen i Arboga |
|
||||||||||||||||||||
Marinens Försöksrobotar |
||||||||||||||||||||||
Marinens
försöksrobotar RB
310 RB 310 RFK nov
1946 RB 310 på ramp |
RB 310 RB 310 i Robotmuseet
Inledning Försöksrobot 310 var i princip ett obemannat flygplan, som
framdrevs av en pulsmotor. De
första robotarna tillverkades på Saab-Scania. Cirka 70 st. tillverkades och
iordningställdes vid CVA (Centrala Flygverkstaden i Arboga). Roboten
var avsedd för övnings och försöksbruk. Den var försedd med fallskärm för att
minska skadorna vid nedslaget, så att den kunde användas vid flera försök. Funktion Start Roboten
startades från en startramp med hjälp av en startraket och drevs sedan i
banan av en pulsmotor. Pulsmotorn var av samma typ som fanns på Tysklands
flygande bomb (V1). Pulsmotorn
förbättrades och modifierades efter hand av STAL och försågs bl.a. med
sidliggande ventilgaller, vilket gjorde det möjligt att bygga ihop motor och
robotkropp till en enhet. Senare konstruerades och utvecklades en ny
pulsmotor SR 7H i FF regi. Styrning En
tryckluftdriven styrautomat innehållande två stycken mätdon
med varsitt fritt gyro, ett för höjd och ett för sidarollstyrning,
samt en barometerhöjdhållare och ett programverk gav avsedd flygbana. Roboten
kunde även styras från marken via en radiolänk. Data
Sidan uppdaterad: 2022-08-15 18:55 |
RB 310 på bana RB 310 på bana RB 310 under
bärgning Styrautomat till RB 310 |