|
Arboga Robotmuseum Robothistoriska Föreningen i Arboga |
|
|||
Marinens
försöksrobotar
|
Marinens försöksrobotar Redan under kriget, från och med 1944,
började marinen i samarbete med armén planera en utveckling av robotvapen för
dessa försvarsgrenar. Det var närmast chefen för torpedbyrån i
marinförvaltningen, dåvarande kommendörkaptenen Johan Gabriel Oxenstierna,
som tillsammans med chefen för vapenavdelningen, sedermera generalmajor
Harald Jetzén, gemensamt drog upp riktlinjerna för
framtagandet av en ”lufttorped”, som skulle tillgodose behovet av en sjö- och
kustrobot och en markrobot. Samtidigt pågick motsvarande planer på
att för flygvapnets räkning utveckla en jaktrobot och en attackrobot.
Attackroboten skulle i första hand ersätta 45 cm vattentorped, som fälldes
från flygplan. Detta låg inom Kungliga Flygförvaltningen
(KFF) ansvarsområde. Det blev J G Oxenstierna, som fick svara
för framtagande av underlag för utvecklingen av lufttorpeden. Det låg nära till hands att närmare
studera de tyska styrda projektilerna och speciellt de typer, som närmast
kunde bli aktuella för marinen och armén. Det blev den pulsmotorförsedda
flygplanliknande bomben V1 som blev förebild för lufttorpeden. Viss kunskap om V1-bomben hade erhållits
genom att 6 st av de vid
raketforskningsanläggningen i Peenemünde utskjutna
försöksbomberna (utan stridsdel) råkat krascha i södra Sverige. Strax efter krigsslutet 1945 söktes
kontakt med engelsmännen och en studiedelegation under dåvarande Övl H Jentzens ledning for över
till England. Efter kriget hade engelsmännen lyckats samla en väsentlig del
av de olika tyska projektilerna, som dels varit i serieproduktion, dels höll
på att utvecklas i krigets slutskede. Med i bagaget hem hade delegationen bl a ett exemplar av styrautomaten till V1-bomben, samt
information om pulsmotorn. Marinfövaltningen överlämnade
projektarbetet till SAAB för framtagande av en sk ”lufttorped”, i stora drag byggd efter V1. Med sin
pulsmotor och sin relativt enkla styrautomat bedömdes den bli en billig
robot, som snabbt kunde framtagas för
försöksverksamheten. För vidareutveckling av pulsmotorn och
dess anpassning till lufttorpeden, engagerades ALÅ (AB Ljungströms Ångturbin)
och STAL i Finspång och för startraketer Bofors. SAAB blev sammanhållande för
hela projektet. För att klara den styrtekniska sidan,
togs kontakt med flera svenska industrier, såsom SAAB, NAF, AGA m fl. Den första beställningen till SAAB på fem
skrov till en lufttoped är daterad 9 oktober 1945. Leveranserna skulle ske i
början av juni 1946. Ungefär ett år efter beställning påbörjades
provskjutningarna i Karlsborg. För provskjutningarna undersökte marinen
tillsammans med armén lämpliga försöksplatser. Man valde slutligen PCK och LV
i områden vid Vätterns stränder, då man där redan etablerat militära
skjutfält. Skjutplatsen fick därefter beteckningen RFK. På senhösten 1946 besökte J G Oxenstierna
SAAB med framställan till SAAB om man var villig att
konstruera en styrautomat till de tidigare beställda lufttorpederna. Som
åskådningsmateriel medförde Oxenstierna den styrautomat från V1:an, som
tagits med hem från England. SAAB accepterade med stort intresse
uppdraget. Det blev SAAB:s främsta specialist på gyro- och servosystem, civing Bengt Sylvan som konstruerade en helsvensk
styrautomat med tillhörande servosystem. Redan från början blev dessa
styrautomater mer avancerade än V1:ans styrautomat, då krav ställdes på låga,
bestrykande banor. De övervakande organen, målsökare och
höjdhållare till lufttorpeden planerades att införas under hand längre fram under utvecklingen. Mellan åren 1946 – 1958 framtogs 85 st. RB 310. Av dessa utfördes cirka 190
st. försök och övningsskjutningar. De första robotarna togs fram av SAAB.
Cirka 70 st. tillverkades och iordningställdes vi CVA (Centrala
Flygverkstaden i Arboga), på uppdrag av KFF Robotbyrå. Den 18 september 1947 beställde KMF
(Kungliga Marinförvaltningen) tillverkning av en ny serie på tio lufttorpeder
med beteckningen RB 311 i olika
utförande för KMF och KATF (Kungliga Armétygförvaltningen). SAAB tar sedan
fram cirka 50 st. RB 311. CVA övertar tillverkningen i början av 1950-talet
och tar då fram cirka 100 st. RB 311. RB 310 och RB 311 var tekniskt sett
kopior av den tyska V1- bomben. Robotarna startades från en startramp med
hjälp av en startraket och drevs sedan i banan av en pulsmotor. Pulsmotorn
förbättrades och modifierades efter hand av STAL och försågs bl.a. med
sidliggande ventilgaller, vilket gjorde det möjligt att bygga ihop motor och
robotkropp till en enhet. RB 310 och RB 311 följdes så småningom av
RB 315, som utgjorde den första
robotbestyckningen på jagarna Halland och Småland, och RB 316 som var samma robot ämnad som kustrobot. Förutom inbyggd
pulsmotor var också en startraket med 4 dysor inbyggd i robotkroppen.
Sammanlagt tillverkades omkring 190 st. RB 315/RB 316 under 1950-talet. Ett 80-tal skjutningar utfördes från
katapult. 8 skott avfyrades från jagarna Halland och Småland. Omkring 1957 lades projekt RB 315 ner av
Robotbyrån till förmån för en koncentration av resurserna på flygvapnets
attackrobot RB 304. Det gällde då för marinen att snabbt
finna en ersättare utan att ändra på tidsplanen. Efter att ha undersökt flera
alternativ bestämde sig marinen för att påbörja en utveckling av M20 i
Frankrike. Projektet baserades på en befintlig målrobot CT20. SAAB blev sammanhållande för hela
projektet. Roboten fick i Sverige beteckningen RB 08. Sidan uppdaterad: 2019-11-25 18:45 |
|
|||