|
Arboga Robotmuseum Robothistoriska Föreningen i Arboga |
|
||||||||||||||||||||||||||
Sjörobotar |
||||||||||||||||||||||||||||
Fler
sjö- RB 15M |
RB 15M RBS 15MKII Robotsystem RBS 15M är ett tungt
sjömålsrobotsystem. Robotarna har lång räckvidd och är avsedda för bekämpning
av örlogsfartyg och mycket stora transportfartyg. RB 15M utgör huvudbeväpning
för kustkorvetter typ Stockholm och Göteborg samt robotbåtar typ Norrköping. Utvecklingen av RBS 15M påbörjades år
1979 och första serietillverkade roboten levererades år 1984. Systembeskrivning Robotsystemet ombord på fartyg omfattas
av: ·
Robot och tub ·
Robotcentralinstrument (RCI) ·
Fördelningslåda ·
Fundament med kraftlådor RCI
bestående
av Kontroll- och avfyringspanel, Bryggindikator samt Dataenhet. RCI:s uppgift är att ta emot data som erhålles
från fartygets ledningssystem, preparera roboten samt att verkställa
avfyring. Fördelningslådan kommunicerar med
samtliga robotar ombord. Kraftlådorna förser robotarna
med elkraft. Tub Robotarna förvaras i robottuber som är placerade
på fundament stående på fartygsdäck. Tuberna är utrustade med
avfuktningsanordningar för att ge robotarna en gynnsam miljö ombord. Tuberna
fungerar dessutom som avfyringsramp för robotarna. Varje fartyg kan förses
med sammanlagt 8 st tuber. Robot Målsökaren Roboten är försedd med en störfast aktiv
pulsradarmålsökare med hoppfrekvensteknik. Målsökarens agerande och målval styrs bl. a. av den preparering som utförs före
avfyring. Styrsystem Styrautomaten ombesörjer
förutom traditionell flygkontroll i roll, tipp och gir även styrning enligt
förutbestämd kurs fram till målsökarstart. Tryckluftsystem För drivning av roderservon utnyttjas ett
tryckluftsystem som även används för vingutfällning efter separation samt
trycksättning av turbojetmotorns bränslesystem. Höjdhållare Roboten kan prepareras med olika anflygninghöjder. Höjdhållaren mäter aktuell höjd över
vattenytan samt genererar nedtagningsbanor vid förutbestämda punkter i
anflygningsområdet. Logikenhet Vid förberedelse inför robotskott tjänstgör
logikenheten som kommunikationscentral mellan RCI och robot. Logikenheten
administrerar den automatiska självtest som föregår ett robotskott samt
aktiverar robotens pyrotekniska och pneumatiska enheter. Prepareringsdata
från RCI lagras i logikenheten som genererar logiska signaler till robotens
olika delsystem under robotbanan. Framdrivning Roboten startas med hjälp av två
krutladdade startraketer. Dessa separeras från roboten efter ca 3 sekunder.
Under denna accelerationsfas startas robotens ordinarie turbojetmotor som
därefter övertar framdrivningen. Verkansdel Verkansdelen är konstruerad för att ge
mycket god verkan mot kvalificerade mål. Funktionsbeskrivning Avfyring Efter uppstartning av robotens gyro och elsystem
i beredskapsmod initieras en automatisk självtest. I samband med avfyring överförs
prepareringsdata från RCI till roboten. Tubens luckor öppnas, robotens
aktiverbara batteri och tryckluftsystem initieras och kruttändarna till
startraketerna spänningsätts. Efter att roboten separerat från tuben
verkställs vingutfällning samt start av turbojetmotorn. Styrautomaten övertar styrningen av
roboten. Anflygning Roboten girar in mot förutbestämd kurs mot
målområdet samt påbörjar anflygning på vald flyghöjd. Flyghöjden väljs
beroende på underliggande skärgårdsterräng och avstånd till mål, vilket
innebär att roboten kan avfyras från skyddat läge långt inne i skärgården. På visst avstånd till mål aktiveras
målsökaren. Målupptäckt och mållåsning sker när förprogrammerade villkor är
uppfyllda. Roboten flyger an mot målet på lägsta flyghöjd. Denna flyghöjd bibehålles fram till initiering av verkansdelen i målet. Utveckling Marinens RB 15-system har senare uppgraderats
till RBS 15MKII.
Sidan uppdaterad: 2019-11-23 19:43 |
Robotbåt med
|